Bouw helix

In dit hoofdstuk zal ik jullie meer vertellen over de bouw van mijn helix. Voor de bouw van de helix is gebruik gemaakt van de beschrijving van de website ‘Fantasia in N’ (http://fantasia.nordkappe.nl).

Allereerst wat informatie over de afmetingen en de gebruikte materialen.


Hoogteverschil: 29 cm
Per omwenteling 45 mm omhoog.
Dus afstand bovenkant plaat tot bovenkant andere plaat 45 mm.

Materiaal:

4x multiplex platen 3 1/2 mm
Afmeting: 61 cm x 122 cm

Buitendiameter ringen: 61 cm
Binnendiameter ringen: 54 cm

Diameter binnenbocht rails: 46 cm
Diameter buitenbocht rails: 56 cm

3x Draadeinden: M8 lengte 1 meter
140x Moeren M8

Rol ondergrond t.b.v. laminaatvloeren: dikte 3mm

In eerste instantie had ik MDF (3mm) gebruikt, maar dit is wat mij betreft niet degelijk genoeg. 

Bouwbeschrijving:

Stap 1: Leg de platen op elkaar klem ze vast met houtklemmen.


Stap 2: Zaag de platen op de gewenste afmeting door. Ik heb gekozen voor 61 cm x 61 cm.
(mede vanwege de standaard afmeting van deze powerplex platen)
Vervolgens heb ik 2 diagonalen getrokken met potlood en het midden bepaald. Hier een schroef geplaatst.
Met behulp van een potlood en een draadje heb ik de cirkels getrokken. Afmetingen zijn eerder vermeld.


Stap 3: Boor gaten op de plekken waar de draadeinden moeten komen.


Stap 4: Bouw een ondergrond voor de helix. Ik heb gekozen voor een planken constructie (vuren). De mogelijkheden zijn legio en ieder kan hier naar eigen inzicht werken.


De eerste ring kan nu gemonteerd worden. De moeren (inclusief ringen) draai je op de draadeinden. Dit is een grote klus waar je wel even de tijd voor moet nemen.

Stap 5: Indien gewenst kan er isolatie aangebracht worden. Dit om het geluid tijdens rijden enigszins te verminderen.  Hiervoor heb je nodig:

  • dubbelzijdig tape
  • Schaar
  • Stanleymes
Als isolatiemateriaal heb ik gekozen voor 3mm dik ondergrond voor laminaatvloeren.



Stap 6: De helix kan nu laag voor laag opgebouwd worden. Na iedere laag wordt eerst de rails gelegd. Hier kan je later onmogelijk bij. Alle rails heb ik aan elkaar gesoldeerd. De rails zit verlijmd met secondelijm.
De ringen heb ik aan elkaar gezet met behulp van verzonken schroeven en moertjes. Ertussen zitten stripjes met voorgeboorde gaatjes. Deze zijn kant en klaar te verkrijgen bij die bouwmarkt die al tig keer de beste is van Nederland (haha).


Stap 7: de heilix is bijna af !
Na vele uren werk ziet de helix er zo uit en kan deze ingebouwd worden in de treinentafel.


Zie hier het resultaat.


Ik hoop dat ik jullie met deze beschrijving geholpen heb en wens jullie succes bij het bouwen van een helix.
Zet gerust een reactie onder dit bericht. Dan weet ik wat jullie er van vinden.

3 opmerkingen:

  1. Beste Daniel,

    Wat voor straal rails gebruik jij voor de helix?

    Groet,Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Daniel, het ziet er allemaal erg leuk en mooi uit. Maar wat voor spoorrails gebruik je hierbij? Ik ben zelf ook bezig maar zit te twijfelen wat voor rails ik moet nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heren,

    De straal is r3. Voor de rails is peco code 55 de beste keus.

    Zorg ervoor dat je de railverbindingen vast soldeer.

    Groetjes,

    Daniel.

    BeantwoordenVerwijderen